Artykuł jest poświęcony w głównej mierze dla wychowawców, opiekunów klas mundurowych, bo to oni są odpowiedzialni za organizację zajęć, szkoleń, nie tylko programowych, ale i poza programem. Chciałbym przekazać kluczowe informacje i spostrzeżenia na temat Szkolenia Wysokościowego Klas Mundurowych, by pomóc opiekunom w dostosowaniu programu szkolenia i uświadomić racje bytu takowego szkolenia.
Poruszę nie tylko zagadnienia samego szkolenia wysokościowego i jego programu, ale również samego przygotowania dzieci do zajęć i podejścia młodzieży, ich zaangażowaniu i świadomości poznawanych nowych umiejętności. Postaram się oczywiście wskazać pozytywne aspekty pracy organizatorów i ich przygotowanie do organizacji zajęć.
Punkt pierwszy: Świadomość celu szkolenia i zaangażowanie wychowawców!
Pozytywne podejście i zaangażowanie organizatora, wychowawcy klasy mundurowej musi być w pełni widoczne i rozumiane nie tylko przez uczniów ale rodziców uczniów. muszą wiedzieć jaki jest cel takiego szkolenia wysokościowego czy innego i tu nasuwa się świadomość organizatora. Opiekunowie takich klas bez świadomości i odpowiedniej wiedzy, wykształcenia wojskowego, doświadczenia w tego rodzaju szkoleń, nie są w stanie zrozumieć jak profesjonalnie powinny wyglądać takie zajęcia i w jakiej formie się odbywać.
Mają błędne wyobrażenie o takim szkoleniu, które z mojej obserwacji miało by wyglądać jak wyjazd do kina. Dobra zabawa jest tu oczywiście ważnym aspektem, ale nie najważniejszym. Treść i praktyczna wiedza jaką muszą posiąść kadeci jest kluczowa dla ich rozwoju osobistego i planowanej kariery zawodowej w formacjach mundurowych. Prawidłowo dobrany program szkolenia pod daną formację, gdzie opiekunowie powinni wiedzieć czego potrzebują dzieci o danym profilu, by wiedza i umiejętności praktyczne były w 100% przydatne w trakcie służby. Doświadczenie i wiedza podstawowa z środowiska mundurowego, jest bardzo istotna i wskazana, aby prowadzić taki profil jak mundurowy. Wykonawca takiego szkolenia musi posiadać szeroki zakres wiedzy w tym temacie by dobrze dobrał program zajęć. W większości zebrany wywiad od opiekunów o doświadczeniu kadetów z tematyki działań wysokościowych służb mundurowych, daje obraz właśnie braku świadomości i wiedzy z poznawanych technik linowych, a jeżeli już mają jakieś...doświadczenie jest ono nie chronologiczne i nie spójne z bardzo dużymi ubytkami podstawowej wiedzy.
Gdzie leży błąd? . Weźmy na celownik wykonawce takiego szkolenia. Czy to podejście czysto zarobkowe? W większości przypadków Tak. Pokazać dzieciakom jakiś most linowy, wykonać zjazdy na linie technikami nie mającymi żadnego przełożenia w realnych warunkach zadaniowych, Pomijanie podstawowej wiedzy z zakresu działań linowych formacji mundurowych i przede wszystkim wykonywanie w większości operacji sprzętowych za szkolonych. Opiekun takiej klasy popełnił błąd na samym początku, wybrał firmę która sztukancko podchodzi do szkolenia i traktuje swój program zajęć jak wyjazd integracyjny. Stanowcze Nie! dla takiego podejścia. Ma to ogromne przełożenie na wyobrażenie takiego szkolonego o rzeczywistych działaniach w zawodowych służbach mundurowych, brak praktycyzmu indywidualnego i brak możliwości wykazania się w większym zakresie kadeta do samodzielnego wykonania takich operacji, jak budowa takiego mostu, czy stanowiska zjazdowego, a nie tylko przejścia po nim. Stosowania operacji sprzętowych adekwatnych do ich przeznaczenia i aby były jak najprostsze i zrozumiałe dla szkolonych.
Mamy takie powiedzenia: Sprzętu kupa, żołnierz dupa, albo Kupa sprzętu zero talentu. Nasza Akademia specjalizuje się w maksymalnym wykorzystaniu minimum sprzętu wysokościowego do jego wszechstronnego zastosowania i prostotą w budowie jak Cep. Pozwala to na szybsze przyswajanie wiedzy oraz łatwość w zrozumieniu działania takiego układu,a przy tym bezpieczne wykonanie zadania. Narzucenie na szkolonych metody problemowej, jak wykonanie ewakuacji zespołu z rejonu skalnego bez pełnego wyposażenia takiego zespołu, daje wiele korzyści, jak : kreatywność, bystrość, praca w grupie i lepsza poznawalność rozumianych technik.
Zaangażowanie wychowawców. Przywiezienie dzieci na szkolenie, to nie jest cała odpowiedzialność wychowawcy. Pytam się, gdzie jest dobry przykład?
Wychowawca, opiekun powinien brać praktyczny udział z dziećmi w takim szkoleniu. Wykonywać te same czynności i uczyć się tego samego. Opiekun, wychowawca powinien być filarem dla takich słów jak: Lider, Autorytet, Dobry przykład. .Pozytywnym aspektem są oczywiście chęci wychowawców do organizacji takiego szkolenia, tylko nie zwalnia ich to z odpowiedzialności za jakość i profesjonalizmu takiego szkolenia. Wybrania z spośród firm szkoleniowych, tylko wyspecjalizowane instytucje zajmujące się konkretną dziedziną szkoleniową. Jak w tym wypadku Szkoleniem wysokościowym klas mundurowych. Nasza firma Camp Rock Academy szkoli od lat, zarówno klasy mundurowe jak i zawodowe służby. Specjalnie wyselekcjonowana kadra instruktorska naszej firmy, składająca się z żołnierzy w czynnej służbie oraz zajmującymi się na swoich stanowiskach służbowych właśnie szkoleniami wysokościowymi zapewni waszej młodzieży profesjonalne szkolenie na najwyższym poziomie, podparte doświadczeniem, bo jak powiadam swoim kursantom „Doświadczenia nie kupisz, a sztuka jest w teatrze”
Punkt drugi: Przygotowanie i spełnianie kryteriów.
Samo przygotowanie do zajęć w różnych warunkach pogodowych, spływa na dzieci oraz opiekunów. Jeżeli organizuje się zajęcia w miesiącach pogarszającej się pogody, to należy się liczyć, że pogoda nie będzie rozpieszczać i może być różnie. Aspekt przygotowania młodzieży pod względem odpowiedniej odzieży jest kluczowy. W rzeczywistości ma to wpływ na całe szkolenie, jego jakość i przede wszystkim długość. Bo jeżeli szkoleni się wychłodzą, będą przemoczeni ich percepcja poznawcza będzie w stanie przetrwania, a nie nastawiona na edukację. Chęci będą znikome, a myśli krążyły o powrocie do ciepłego i suchego. Kwestia zapewnienia jak najlepszych warunków pogodowych do szkolenia, jest czymś oczywiście zrozumiałym ale nie idącym w dobrym kierunku. Służba mundurowa jest specyficzną służbą i pełni się ją w różnych warunkach pogodowych, przeważnie w mało komfortowych. Szkolenie powinno odbywać się zarówno w słońcu po 25 stopni, jak i deszczu i śniegu, już tłumaczę dlaczego.
Kadet ma możliwość poznać na własnej skórze ograniczenia związane z różnicą temperatur w trakcie wykonywania tych samych zadań, przygotować się i przyzwyczaić do pracy w trudnych warunkach pogodowych jak deszcz, śnieg oraz zdobyć wytrzymałość psychofizyczną na trudy służby, która ma znaczący wpływ na jakość wykonywanych zadań. Kolejnym aspektem, jest nauka dostosowania ekwipunku do warunków pogodowych, co innego zabierzemy latem, a co innego zimą. Inaczej dostosujemy odzież wierzchnią i strategię działania w trudniejszych warunkach. Podsumowując, brak zrozumienia przez młodzież charakteru specyfiki działania w różnych warunkach pogodowych, wygoda i brak doświadczenia będzie miało znaczący wpływ na jakość tego kadeta do pracy w zawodowej służbie mundurowej i gwałtownym zderzeniem z rzeczywistością życiową pełnienia służby.
Kolejną kwestią są kryteria przyjmowania młodzieży do klas mundurowych. Dzisiejsze społeczeństwo jest słabsze fizycznie, psychicznie i nastawione roszczeniowo i na wygodę. Służba tak nie wygląda !!!! Jest ciężka i wymaga ogromnego poświecenia swojego oraz rodziny, wiem coś o tym. Jednak dla pasjonata, hobbisty, osoby szczerze zainteresowanej jest czymś ekscytującym, niesamowitym i przynoszącym ogromną satysfakcje oraz dumę, że jest się żołnierzem, strażakiem, policjantem. Jeżeli wybrałeś już taki kierunek, twoim zadaniem jest dołożyć wszelkich starań by jak najlepiej przygotować się do służby. Pamiętaj, że istnieje w Tobie ukryty potencjał, który musisz odnaleźć. Camp Rock Academy pozwoli wam to odkryć i rozwinąć. To, że nie czujesz tego odrazu, nieznaczy, że to nie jest zawód dla Ciebie. Potrzebujesz czasu i przede wszystkim spotkania na swojej drodze odpowiednich osób, pasjonatów tego zawodu, którzy ukierunkują Ciebie w dobrą stronę.
Moja konkluzja, jeżeli stawiamy na ilość nie na jakość, to nic dobrego to nie przyniesie, jedynie zaszkodzi w późniejszym etapie szkolenia. Musimy być świadomi, że do służby w pewnych formacjach mundurowych muszą być starannie dobierane osoby. Po co nam żołnierz w kawalerii powietrznej, który boi się skoków spadochronowych albo desantowania z śmigłowca i unika tego jak tylko może oraz nie wykonuje swoich podstawowych obowiązków służbowych. Służby mundurowe są szeroką instytucją i to, że służba w charakterze skoczka nie jest dla Ciebie, nie znaczy, że nie znajdzie się dla Ciebie etat, na którym świetnie się odnajdziesz i będziesz w stanie wykorzystać swoje zainteresowania cywilne i przełożyć je na służbę mundurową.
Moja propozycja: weryfikacja do klasy mundurowej po przez testy sprawnościowe oraz psychologiczne i rozmowę kwalifikacyjną. Sprawność fizyczna pozostawia wiele do życzenia wśród młodzieży, a jest istotnym elementem w służbie mundurowej. Brak motywacji, kondycji i problem psychiczny z wyjściem poza komfort tlenowy jest widoczny na każdym naszym szkoleniu.
Stan rzeczy określam jako bardzo zły i mówię to z pełną odpowiedzialnością. Niedopuszczalnym jest by w klasach mundurowych poziom wychowania fizycznego był tak dramatyczny, pochylam swoją obserwację do nauczycieli wychowania fizycznego oraz rodziców i apeluję o diametralne, natychmiastowe zmianę podejścia i surowsze podejście do zagadnienia wychowania fizycznego, wymuszające na uczniach klas mundurowych i nie tylko, systematyczność treningową.
Punkt trzeci : Co będzie dalej?
Dalej to już wszystko zależy od nas. Od wychowawcy, opiekuna, firmy wykonującej szkolenie, od jej podejścia i wartości jakie chce przekazać młodym kadetom. Wieczna forma zabawy i brak realizmu szkolenia, przyczyni się negatywnie do jakości klas mundurowych. Zrobienie czegoś na odwal się i uczenia kompletnie nie przydatnych rzeczy do służby, mija się z celem i założeniami utworzenia przez Ministerstwo Edukacji klas mundurowych. Wychodzę z założenia, że jak już coś robić to robić to dobrze, albo wcale.
Dużo pracy przed nami i chęci zrozumienia, zaufania przez wychowawców, proponowanych metod szkolenia klas mundurowych, zmianę podejścia z wyjazdu do kina na prawdziwe profesjonalne szkolenie wysokościowe. Camp Rock Academy służy zawsze pomocą nauczycielom, wychowawcom, opiekunom i będziemy starali się doradzić jak najlepiej potrafimy sposób przeprowadzenia szkolenia na najwyższym poziomie. Do tego potrzebne są chęci i zaangażowanie obu stron, a przede wszystkim młodzieży biorącej udział w szkoleniu.
Nauczenia ich odpowiedzialności za powierzony sprzęt oraz kolegów i koleżanki z którymi biorę udział w zajęciach. Bezpieczeństwo swoje oraz innych na każdym etapie szkolenia, zwracanie uwagi na poprawne wykonywanie czynności przez siebie i innych. Pomoc wzajemna i wsparcie w trudnych sytuacjach.
Wszystko razem połączone daje ogromny pozytywny wpływ na rozwój osobisty, jako człowieka i przygotowanie świetnego kandydata do służby zawodowej w formacjach mundurowych.
Do zobaczenia na szkoleniu :)
CAMP ROCK ACADEMY